자율주행차 안전성 도마에...우버 이어 테슬라도 자율주행모드 중 사망사고
자율주행차 안전성 도마에...우버 이어 테슬라도 자율주행모드 중 사망사고
  • 강민혁 기자
  • 승인 2018.03.31 23:35
  • 댓글 0
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▲ 지난 23일 캘리포이나 북부 고속도로에서 사망 교통사고를 일으킨 테슬라의 SUV 모델X 차량./사진출처=KTVU

[포쓰저널=강민혁 기자] 우버에 이어 테슬라까지 자율주행 모드 상태에서 사망 사고를 일으킨 것이 확인되면서 자율주행차의 안전성에 대한 의구심 확산이 불가피해졌다.

재정적 어려움과 신용등급 강등으로 가뜩이나 어려운 상황에 처해있는 테슬라 창업자 겸 최고경영자(CEO)인 일론 머스크 는 이번 사고 악재까지 겹치면서 창사 이래 최대 위기를 맞고 있다. 

테슬라는 지난 주 사망 교통사고를 일으킨 자사 '모델X'의 운행 기록을 자체 조사한 결과 사고발생 당시 자율주행 모드가 켜져 있었다고 30일(현지시간) 밝혔다.

테슬라는 이날 자사 홈페이지 블로그에 올린 '지난주 사고에 대한 최근 소식'이라는 제목의 공지문을 통해 사고 당시 상황에 대한 자체 조사 결과를 공개했다.

테슬라에 따르면 3월23일 오전 9시27분 사고 발생당시 사고차량인 '모델X'에는 테슬라의 반자동 자율주행모드인 '오토파일럿'이 켜져있었다. 

오토파일럿의 일부로 운전자가 수동으로 세팅하는 '거리조절장치'도 작동하고 있는 상태였다. '거리조절장치'는 테슬라 차량과 주위 차량과의 거리를 스스로 인지해 최소 유격거리를 유지, 조정하는 테슬라의 자율주행 모드의 일종이다.

사고 차량에 탑승해 실험 운전중이던 테슬라 직원은 충돌사고로 사망했다.

테슬라는 "차량 기록 분석결과, 사고 직전 (모델X 자율주행 시스템이) 서너차례 영상과 소리를 통해 운전자에게 운전대를 잡으라는 경고를 보냈지만, 운전자는 별다른 조처가 취해지지 않은 것으로 나타났다"고 했다.

테슬라는 "모델X가 도로 분리대와 충돌하기 전 150m 떨어진 상태에서 약 5초 동안 운전자의 시야를 방해하는 것이 없는 상황이었다"고 했다.

테슬라는 자율주행 시스템인 오토파일럿이 도로 분리대를 감지하지 못한 이유에 대해서는 공지문에서 언급하지 않았다. 

테슬라의 모델X 사고 차량은 지난 주 미국 캘리포니아 북부 101번 고속도로 남쪽 방향 실리콘밸리 구간에서 운행 도중 갑자기 도로 분리대를 들이받고 다른 차량 두 대와 연쇄 충돌한 뒤 불길에 휩싸였다.  사고 직후 모델X 운전자는 병원으로 후송됐지만 치료 도중 사망했다. 

미 연방교통안전위원회(NTSB)는 이번 사고에 대해 발생 원인 등 정확한 경위를 조사하고 있다.  

다음은 테슬라 공지문 원문

An Update on Last Week’s Accident
The Tesla Team March 30, 2018

Since posting our first update, we have been working as quickly as possible to establish the facts of last week’s accident. Our hearts are with the family and friends who have been affected by this tragedy.

The safety of our customers is our top priority, which is why we are working closely with investigators to understand what happened, and what we can do to prevent this from happening in the future. After the logs from the computer inside the vehicle were recovered, we have more information about what may have happened.

In the moments before the collision, which occurred at 9:27 a.m. on Friday, March 23rd, Autopilot was engaged with the adaptive cruise control follow-distance set to minimum. The driver had received several visual and one audible hands-on warning earlier in the drive and the driver’s hands were not detected on the wheel for six seconds prior to the collision. The driver had about five seconds and 150 meters of unobstructed view of the concrete divider with the crushed crash attenuator, but the vehicle logs show that no action was taken.

The reason this crash was so severe is because the crash attenuator, a highway safety barrier which is designed to reduce the impact into a concrete lane divider, had been crushed in a prior accident without being replaced. We have never seen this level of damage to a Model X in any other crash.

Over a year ago, our first iteration of Autopilot was found by the U.S. government to reduce crash rates by as much as 40%. Internal data confirms that recent updates to Autopilot have improved system reliability.

In the US, there is one automotive fatality every 86 million miles across all vehicles from all manufacturers. For Tesla, there is one fatality, including known pedestrian fatalities, every 320 million miles in vehicles equipped with Autopilot hardware. If you are driving a Tesla equipped with Autopilot hardware, you are 3.7 times less likely to be involved in a fatal accident.

Tesla Autopilot does not prevent all accidents – such a standard would be impossible – but it makes them much less likely to occur. It unequivocally makes the world safer for the vehicle occupants, pedestrians and cyclists.

No one knows about the accidents that didn’t happen, only the ones that did. The consequences of the public not using Autopilot, because of an inaccurate belief that it is less safe, would be extremely severe. There are about 1.25 million automotive deaths worldwide. If the current safety level of a Tesla vehicle were to be applied, it would mean about 900,000 lives saved per year. We expect the safety level of autonomous cars to be 10 times safer than non-autonomous cars.

In the past, when we have brought up statistical safety points, we have been criticized for doing so, implying that we lack empathy for the tragedy that just occurred. Nothing could be further from the truth. We care deeply for and feel indebted to those who chose to put their trust in us. However, we must also care about people now and in the future whose lives may be saved if they know that Autopilot improves safety. None of this changes how devastating an event like this is or how much we feel for our customer's family and friends. We are incredibly sorry for their loss.



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